فیلم Little Joe «جو کوچک»، ساخته جسیکا هازنر زمینه سازیهای فرمی را برای به تصویر کشیدن یک فضای راز آلود و ترسناک انجام میدهد اما از یک امر مهم غافل است: نگران کردنِ مخاطب.
جسیکا هازنر، فیلمساز اتریشی که با اثر شاخص Lourdes شناخته میشود، در تازهترین ساختهاش یعنی فیلم Little Joe «جو کوچک» میخواهد فیلمی علمی تخیلی و در لحظاتی ترسناک را پیش روی ما بگذارد اما به قواعد ژانریاش وفادار نمیماند. در وهله اول فرض را بر این میگیریم که شاید تعمدی در کار باشد، اما وقتی ماحصل کار را تماشا میکنیم به هیاهویی برای هیچ میرسیم! ایده دو خطی فیلم انتظارات زیادی را ایجاد میکند. آلیس که در یک مجموعه پرورش گیاهان کار میکند، به همراه همکارانش مشغول پرورش نوعی از گیاه است که بوی آن میتواند احساس خوشحالی و رضایت در مشتریان ایجاد کند. اما به مرور متوجه میشود که تاثیرات آن چندان بر طبق این پیش بینی عمل میکند. اینکه در ادامه چه اتفاقی میافتد و آلیس در مواجهه با تاثیرات بر خلاف میلشان چه اقداماتی را انجام میدهد، انتظاراتی است که در صورت پاسخ موفق به آن، فیلم میتوانست به نمونه شایستهای بدل شود. اما در عوض با درجا زدن بر سر ایده محوریاش و ریتم بسیار کند جهان تصنعیاش، مانع از جدی گرفتن مسیر قصه به وسیله مخاطبان میشود. امتیاز ویژه فیلم، بازی تا انتها یکدست و متناسب با فضای فیلم از امیلی بیچم است که جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره کن ۲۰۱۹ برایش به ارمغان آورد. در ادامه با تحلیل بیشتر از نقاط ضعف فیلم همراه شوید.
درباره این سایت